Wydawcy partnerscy zyskują dzięki programowi Perplexity
Perplexity wprowadza program dzielenia się dochodami z reklamami z wydawcami, na skutek oskarżeń o plagiat. Program „Wytwórców” Perplexity pierwszymi partnerami został: Time, Der Spiegel, Fortune, Entrepreneur, The Texas Tribune i Automattic (w skład którego wchodzi WordPress.com, nie Tumblr). W ramach tego programu, gdy Perplexity uwzględnia treści tych wydawców w odpowiedziach na zapytania użytkowników, wydawcy otrzymują udział w dochodach z reklam. Partnerzy publikacyjni otrzymują także darmową subskrypcję na rok do Perplexity Enterprise Pro oraz dostęp do narzędzi dla deweloperów Perplexity, a także dostęp do Scalepost.ai, nowego startupu AI, który pomaga nawiązywać partnerstwa między firmami AI a wydawcami i dostarcza dane, takie jak częstotliwość pojawiania się artykułów wydawcy w zapytaniach wyszukiwania.
Szef działu biznesowego Perplexity, Dmitry Shevelenko, odmówił podania dokładnych warunków umowy, ale powiedział, że udział w dochodach to wieloletnia umowa z „dwucyfrowym procentem”, stała dla wszystkich wydawców, z szczególnie korzystnymi warunkami dla partnerów początkowych. Rzeczniczka Perplexity, Sara Platnick, dodała, że płatności są dokonywane na zasadzie wynagrodzenia za każdy artykuł wykorzystany w odpowiedziach. Program tymczasowo zapewnia wydawcom zaliczki na dochody, podczas gdy Perplexity tworzy długoterminowy model reklamowy. Te zaliczki nie są opłatą licencyjną za treści, jak w przypadku umów OpenAI.
Prezes Automattic, Matt Mullenweg, powiedział, że program Perplexity oferuje lepsze podziały dochodów niż Google, który nie zapewnia udziału. Porozumienie wydawnicze nie dotyczy WordPress.org, ale Automattic będzie dokonywać płatności bezpośrednim klientom WordPress.com. Mullenweg dodał: „Kwotę nie znam! Prawdopodobnie na początku niewielką, ponieważ nie generują dużych przychodów, ale jeśli Perplexity stanie się następnym Google, co według mnie ma szansę się stać, te liczby mogą stać się znaczące, a my chcemy pomóc wydawcom w zarabianiu w każdy możliwy sposób”.
Ten nowy program został wprowadzony miesiąc po tym, jak redaktor Forbesa odkrył plagiat w zamkniętej dla subskrybentów opracowanej przez Perplexity funkcji Pages. Wygenerowana przez AI wersja artykułu Forbesa, wraz z podcastem Perplexity na ten temat, została wysłana subskrybentom za pośrednictwem powiadomienia na telefon komórkowy. Wired przeprowadził potem dochodzenie, w wyniku którego ustalono, że Perplexity AI „parafrazuje artykuły WIRED, a czasami podaje niewłaściwe streszczenia i minimalne odniesienia”. Forbes zagroził następnie Perplexity prawem do działań sądowych.
Shevelenko powiedział, że firma rozpoczęła prace nad tym programem w styczniu, przed krytyką, i że zespół zainspirował się programem udziału w dochodach firmy X. Perplexity planował uruchomić ten program w zeszłym miesiącu, ale zdecydował się poczekać do teraz. Zapytałem go, czy to jest dobrze wytypowana trasa przeprosin.